Aglomeracja połączy Łomżę i Białystok?

Łomża i Białystok to dwa największe miasta aglomeracji podlaskiej, odległe o  ok. 85 km. Niemniej, kolej w tej relacji ma mało korzystny przebieg, dłuższy o kilkanaście km od korytarza drogowego, ale po dogłębnym remoncie - z całą poprawną modernizacją- kolej aglomeracyjna w tej relacji, z postojami w Łomży, Sokołach, Łapach i Białymstoku, pozwoliłaby sprawnie połączyć oba miasta i umożliwić wykształcenie się- dziś słabo aktywnych- powiązań wewnątrzaglomeracyjnych, dzięki powstaniu szybkiej kolei aglomeracyjnej w tej relacji.

 


Idea stworzenia kolei aglomeracyjnej wokół Białegostoku nie jest nowa. Pojawiły się nawet pierwsze próby. Kolej ma jednak w tym korytarzu lekko niekorzystny przebieg, ale po modernizacji torowiska może odzyskać pasażerów.


Sądzimy, że dobrze przygotowane połączenie Łomża- Białystok wraz z łącznicą omijającą Śniadowo w kierunku wschodnim pozwoli skrócić czas podróży do ok. 55 minut- 1 godziny. Kursowałyby autobusy szynowe, w szczycie nawet co 1 - 2 godz.

Pociąg omijałby stację Śniadowo po nowowybudownej łącznicy i kursowałby z następującymi przystankami na trasie: Łomża -Czerwony Bór (ewentualnie)- Kulesze Kościelne (ewentualnie)- Sokoły -Łapy- Białystok.Czas przejazdu: ok. 1 godz., prędkość 120 km/h, dystans 102 km, podział odległości: Łomża- Śniadowo - 16 km, Śniadowo- Białystok- 86 km.

 

 Obecnie Łomża w ogóle nie ma przewozów pasażerskich. Samo zaprojektowanie modernizacji i przygotowanie dokumentacji zajmuje sporo czasu. Czy poczyniono już jakieś kroki w tej sprawie? Wynika z listów, że sprawa jest martwa.

Przewozy pasażerskie do Łomży zawieszono w 1993 r. Łącznica omijająca Śniatowo, ongiś istniejąca, pozwala skrócić czas przejazdu o kilka minut, inaczej maszynista autobusu szynowego Łomża- Białystok musiałby przechodzić z jednego końca składu na drugi. To trwa ok. 7-8 minut i wydłuża czas przejazdu.

W Ziel. Górze pasażerskie przewozy kolejowe w kier. Poznania wzrosły jednakże dopiero po budowie wspomnianej  łącznicy. Skraca to czas przejazdu w kier. Białegostoku o nawet kilkanaście minut, a rentowność tej inwestycji jest policzalna. Ujęcie takiej łącznicy z kierunku Białystok w kierunku Łomży w  planie rewitalizacji linii skróciłoby czas przejazdu w kierunku Białegostoku.

Łącznica w kierunki Białegostoku istniała, ale ją rozebrano. Warto aby jej odtworzenie znalazło się w projekcie reaktywacji linii. Możliwe jest zastosownie poc. osobowych z wychylnym pudlem, o napędzie spalinowym. Umożliwi to podróż np. z prędkością 160 km/h po poprawnej modernizacji linii, dzięki własnościom tych składów. Kursują one np. na terenie byłego NRD.

102 km toru do Białegostoku te składy powinny pokonać w czasie np. 50- 55 minut, w zależności od ilości postojów pośrednich.


Tabl. Największe miasta aglomeracji białostockiej. Na podst. Wikipedii


1.

POL Białystok formal COA.svg Białystok

295.401

102

Podlasie






2.

POL Łomża COA.svg Łomża

62.716

32,71

Mazowsze






3.

POL Bielsk Podlaski COA.svg Bielsk Podlaski

26.275

26,88

Podlasie

4.

POL Zambrów COA.svg Zambrów

22.381

19,02

Mazowsze











5.

POL Sokółka COA.svg Sokółka

18.757

18,61

Podlasie

6.

POL Łapy COA.svg Łapy

15.971

11,90

Podlasie


Komentarze