Szansa na miejski transport szynowy w Białymstoku?
Białystok jest jednym z największych miast
Europy bez transportu szynowego. Poza Polską, nie istnieją tak wielkie
miasta w których zupełnie zrezygnowanoby z transportu kolejowego- czy to
w transporcie miejskim, czy aglomeracyjnym. Nawet Lublin ostatnio
zbudował krótki odcinek nowego torowiska podmiejskiej kolei
aglomeracyjnej do tamtejszego portu lotniczego. Podobne działania miały
miejsce w Warszawie, nawet koło Olsztyna powstaje odcinek nowego
torowiska kolejowego, ba, całe miasto jest rozkopane z powodu budowy
sieci tramwajowej.
Fot. Model Zwickau- kolejowe autobusy szynowe w wykonaniu dla transportu miejskiego. cc wikimedia.
Przed wielu laty otrzymałem majl z propozycją opracowania systemu kolei miejskiej w Białymstoku,
Bazowałem na modelu Zwickau, który zakłada np. wykorzystanie spalinowych lub elektrycznych pojazdów dwusystemowych. Są to specjalne pojazdy kolejowe dostosowane do kursowania zarówno po torach kolejowych, jak i ulicach miast. Są nieco droższe w zakupie- posiadają np. inne hamulce, lusterka, dzwonki tramwajowe. Zdjęcie pojazdu załączam.
Zaproponowałem także szereg inwestycji w infrastrukturę- np. nowy odcinek do centrum miasta oraz kilka krótkich odcinków mających objąć większe osiedla. Możliwość powstania systemu zależy także od stanowiska władz miasta i zarządcy infrastruktury PKP PLK. Jak sądzę jednak, kluczowe jest stanowisko władz województwa.
Projekt wbrew pozorom nie jest skomplikowany. W okolicznych województwach buduje się nowe odcinki torowisk, np. w woj. warmińsko- mazurskim, lubelskim, mazowieckim- takie odcinki torowisk powstały w ostatnich latach. Państwa województwo, przeznaczające w skali kraju rekordowo niskie nakłady na transport szynowy- jest oczywistym wyjątkiem od tej tendencji. Nie buduje się tu nowych linii kolejowych- lecz likwiduje istniejące już linie.
Jak sądzę, kluczowym elementem projektu jest budowa krótkiego odcinka torowiska do centrum Białegostoku (zaznaczonego na niebiesko lub zielono na dołączonych pobieżnych szkicach). Odcinek ten byłby też wykorzystywany przez zwykłe autobusy szynowe kursujące w regionie Podlasia, stąd- zasadne byłoby dofinansowanie budowy tego odcinka ze środków województwa. Zwracam tez uwagę na proces rozbiórki linii kolejowych w Białymstoku- rozebrano np. linię kolejową do dzielnic: Dojlidy oraz do ul. Poziomej. Bocznica prowadziła także do ul. Sosabowskiego. Poprawnie wprowadzony projekt kolei miejskiej pozwoliłby wykorzystać tą- tak kosztowną infrastrukturę. Najcenniejsze są nie tyle torowiska, co korytarze transportowe w których są one poprowadzone. Warto zadbać, aby nie zostały one zniszczone lub zabudowane.
Fot. Propozycje sieci połączeń
Propozycja doprowadzenia kolei aglomeracyjnej do Łomży
Połączenie do portu lotniczego Warmia- Mazury
Fot. Model Zwickau- kolejowe autobusy szynowe w wykonaniu dla transportu miejskiego. cc wikimedia.
Przed wielu laty otrzymałem majl z propozycją opracowania systemu kolei miejskiej w Białymstoku,
Bazowałem na modelu Zwickau, który zakłada np. wykorzystanie spalinowych lub elektrycznych pojazdów dwusystemowych. Są to specjalne pojazdy kolejowe dostosowane do kursowania zarówno po torach kolejowych, jak i ulicach miast. Są nieco droższe w zakupie- posiadają np. inne hamulce, lusterka, dzwonki tramwajowe. Zdjęcie pojazdu załączam.
Zaproponowałem także szereg inwestycji w infrastrukturę- np. nowy odcinek do centrum miasta oraz kilka krótkich odcinków mających objąć większe osiedla. Możliwość powstania systemu zależy także od stanowiska władz miasta i zarządcy infrastruktury PKP PLK. Jak sądzę jednak, kluczowe jest stanowisko władz województwa.
Projekt wbrew pozorom nie jest skomplikowany. W okolicznych województwach buduje się nowe odcinki torowisk, np. w woj. warmińsko- mazurskim, lubelskim, mazowieckim- takie odcinki torowisk powstały w ostatnich latach. Państwa województwo, przeznaczające w skali kraju rekordowo niskie nakłady na transport szynowy- jest oczywistym wyjątkiem od tej tendencji. Nie buduje się tu nowych linii kolejowych- lecz likwiduje istniejące już linie.
Jak sądzę, kluczowym elementem projektu jest budowa krótkiego odcinka torowiska do centrum Białegostoku (zaznaczonego na niebiesko lub zielono na dołączonych pobieżnych szkicach). Odcinek ten byłby też wykorzystywany przez zwykłe autobusy szynowe kursujące w regionie Podlasia, stąd- zasadne byłoby dofinansowanie budowy tego odcinka ze środków województwa. Zwracam tez uwagę na proces rozbiórki linii kolejowych w Białymstoku- rozebrano np. linię kolejową do dzielnic: Dojlidy oraz do ul. Poziomej. Bocznica prowadziła także do ul. Sosabowskiego. Poprawnie wprowadzony projekt kolei miejskiej pozwoliłby wykorzystać tą- tak kosztowną infrastrukturę. Najcenniejsze są nie tyle torowiska, co korytarze transportowe w których są one poprowadzone. Warto zadbać, aby nie zostały one zniszczone lub zabudowane.
Fot. Propozycje sieci połączeń
Propozycja doprowadzenia kolei aglomeracyjnej do Łomży
Połączenie do portu lotniczego Warmia- Mazury
Komentarze
Prześlij komentarz