Co z lotniskiem Białystok- Krywlany? Już wiemy że lotów pasażerskich nie będzie.

Urząd Miejski przesłał nam informację n/t terminu zakończenia prac budowlanych na lotnisku- podana informacja nie okazała się prawdziwa. Media krytykują że koszt lotniska jest wyższy od identycznej budowli w Suwałkach aż o ok. 27 mln PLN, podważają narrację Urzędu Miejskiego dot. lotniska w Białymstoku, wytykają liczne błędy techniczne tej koncepcji. Dlaczego rezygnowano z terminalu pasażerskiego? Czy w budynkach aeroklubu będzie możliwość odpraw pasażerów?

Za portalem DDB:
""Władze miasta uspokajają – to nie będzie kolejna „przestrzelona" inwestycja, jakich w Polsce pełno" - czytamy w artykule. A Urszula Mirończuk, rzecznik prezydenta, dodatkowo uświadamia czytających, że: - To nie będzie klasyczne lotnisko osobowe, z terminalem dla pasażerów i odprawą, podobne do lotniska w Poznaniu czy Krakowie. Nie mówiąc o Warszawie. Chodzi nam o lotnisko z tzw. ograniczoną certyfikacją. Będą tam lądować samoloty o pojemności do 50 pasażerów i mające zasięg od półtora do dwóch tysięcy kilometrów.
No to dla wyjaśnienia: te 50-osobowe samoloty mają latać z liczącego 1350 metrów pasa startowego, który nie posiada żadnej infrastruktury związnej z odprawą pasażerów. Obecne przepisy dotyczące bezpieczeństwa bewzględnie wymagają odprawy pasażerów, ich bagażu i samych samolotów pod katem bezpieczeństwa. I żeby nie było nieporozumień: w Białymstoku nasi władcy nie mają planów na budowę takiej infrastruktury."


W lokalnej prasie podano:

Możliwa jest budowa niewielkiego terminalu, a także wydłużenie pasa startowego o 150 metrów na Zachód i 450 metrów na Wschód. 

Czytaj więcej: http://www.poranny.pl/wiadomosci/bialystok/a/pas-startowy-na-krywlanach-prezydent-dziekuje-za-16-mln-zl,12713750/


Odpowiedzi władz miasta:

UM Białystok

Czy władze miasta mogą sfinansować przedłużenie pasa startowego lotniska w Krywlanach do ok. 1520 metrów lub nawet 1700 metrów dla nowego typu samolotu pasażerskiego linii lotniczych Lot typ Embraer E-190? Jest to maszyna do obsługi małych lotnisk z krótkim pasem startowym.

Nie jest to jakaś szczególnie kosztowna inwestycja by ów budowany akurat pas przedłużyć o te 170 metrów.  Umożliwi to połączenie lotnicze do Warszawy w sezonie letnim- głównie dla turystów. Można to sfinansować z kredytu które miasto spłacałoby z pobieranej opłaty pasażerskiej. Przy stu pasażerach dziennie byłoby to ok. 350 tys. zł rocznie. Być może pokrywa to spłatę rat kredytu i byłoby neutralne dla budżetu. 

Jako terminal pasażerski można by wykorzystać aktualne pomieszczenia przy lotnisku lub jakiś hangar. Wymaga się też systemu naprowadzania.

Czy połączenie do Warszawy mogłoby ruszyć w 2019 roku? 

-- 

W dniu 27 kwietnia 2018 11:10 użytkownik Departament Strategii i Rozwoju napisał:

Adam Fularz

Wydawnictwo Merkuriusz Polski
"Wieczorna.pl" sp. z o.o.

adam.fularz@wieczorna.pl

 

 

dotyczy:           pytania o lotnisko Białystok Krywlany (e-mail z dnia 26.04.2018 r.)

 

Szanowny Panie,

W odpowiedzi na Pana pytanie informujemy, że prace budowlane trwają. Przewiduje się, że roboty budowlane zakończą się we wrześniu 2018 r.

-- 
Departament Strategii i Rozwoju
Urząd Miejski w Białymstoku
ul. Słonimska 1, 15 - 950 Białystok


Adam Fularz

Wydawnictwo Merkuriusz Polski
"Wieczorna.pl" sp. z o.o.


dotyczy:          pytanie z dnia 28 sierpnia 2018 r.

 

Szanowny Panie,

W odpowiedzi na Pana pytanie informujemy, że decyzje odnośnie rozwoju lotniska Krywlany, w tym przedłużenia pasa startowego będą mogły być rozważane dopiero po zakończeniu obecnie realizowanego przedsięwzięcia i przeprowadzeniu wielu złożonych i czasochłonnych wymaganych prawem procedur administracyjnych.

Na aktualnym etapie modernizacji lotniska realizacja proponowanych przez Pana kwestii jest działaniem przedwczesnym.



--
Departament Strategii i Rozwoju
Urząd Miejski w Białymstoku
ul. Słonimska 1, 15 - 950 Białystok


Pan Adam Fularz

 

Wydawnictwo Merkuriusz Polski
"Wieczorna.pl" sp. z o.o.

 

dotyczy:           pytania z dnia 28 czerwca 2018 r. o przedłużenie pasa startowego

 

Szanowny Panie

Realizowany zakres inwestycji na lotnisku Krywlany obejmujący budowę drogi startowej o nawierzchni utwardzonej wraz z niezbędną infrastrukturą techniczną zaprojektowano w taki sposób, aby była możliwa jej ewentualna rozbudowa w przyszłości.

Inwestycja jest w trakcie realizacji o parametrach technicznych określonych w decyzji Wojewody Podlaskiego o zezwoleniu na realizację inwestycji w zakresie lotniska użytku publicznego oraz w decyzji Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska w Białymstoku o środowiskowych uwarunkowaniach.

Zatem na tym etapie rozważanie sugerowanych kwestii - przed zakończeniem obecnych robót budowlanych i pomyślnym przeprowadzeniem wymaganych procedur recertyfikacyjnych i rejestracyjnych jest przedwczesne.

Należy mieć na uwadze, że decyzja odnośnie dalszej rozbudowy lotniska (kiedy i w jakim zakresie) winna być uzależniona w szczególności od realnego zapotrzebowania na usługi lotnicze na lotnisku Krywlany w Białymstoku.

---

Adam Fularz

Wydawnictwo Merkuriusz Polski
"Wieczorna.pl" sp. z o.o.

 

dotyczy:           pytania o lotnisko Białystok Krywlany (e-mail z dnia 26.04.2018 r.)

 

Szanowny Panie,

W odpowiedzi na Pana pytanie informujemy, że prace budowlane trwają. Przewiduje się, że roboty budowlane zakończą się we wrześniu 2018 r.

---


 Adam Fularz

Wydawnictwo Merkuriusz Polski "Wieczorna.pl" sp. z o.o.

 

dotyczy: pytania o lotnisko Białystok Krywlany (e-mail z dnia 11.01.2018 r.)

 

Szanowny Panie,

W odpowiedzi na Pana pytanie o lotnisko informujemy, że w połowie lipca 2017 r. został ogłoszony przetarg, którego przedmiotem było wykonanie dokumentacji projektowej (wykonawczej) niezbędnej do przeprowadzenia robót budowlanych oraz wykonanie robót budowlanych polegających na przebudowie i rozbudowie lotniska wraz z budową i przebudową niezbędnej infrastruktury technicznej na lotnisku a także wykonanie aktualizacji dokumentacji rejestracyjnej lotniska Białystok Krywlany i dokumentacji AIP.

Przetarg został rozstrzygnięty w dniu 6 listopada 2017 r. Wykonawcą jest polsko-litewskie konsorcjum firm: B.K. Tras Roboty Drogowe (lider konsorcjum), PPU Drabent, Projekt Plus oraz UAB Siauliu Plentas. Umowę z Wykonawcą podpisano w dniu 17 listopada 2017 r.

Wykonawca już rozpoczął prace budowlane. Inwestycja ma być gotowa we wrześniu 2018 r.

---

Adam Fularz

Wydawnictwo Merkuriusz Polski
"Wieczorna.pl" sp. z o.o.

Szanowny Panie,

 

W odpowiedzi na Pana pytanie odnośnie lotniska Krywlany z dnia 25 września br. informujemy, że przetarg na budowę utwardzonego pasa startowego ogłoszono w połowie lipca br. Zakres robót budowlanych obejmie budowę drogi startowej o nawierzchni utwardzonej o wymiarach 1350 m na 30 m i drogi o nawierzchni trawiastej oraz płyty do zawracania samolotów, drogi kołowania i płyty postojowej. Powstanie także niezbędna infrastruktura techniczna, oświetlenie oraz strefa lądowania skoczków spadochronowych.

W odpowiedzi na ogłoszenie wpłynęły dwie oferty. Obecnie trwa procedura opracowywania montażu finansowego przedsięwzięcia oraz oceny złożonych ofert. W przypadku pomyślnego rozstrzygnięcia postępowania przetargowego przewiduje się, że zakończenie inwestycji nastąpi z końcem 2018 roku.

---

Adam Fularz

Wydawnictwo Merkuriusz Polski "Wieczorna.pl" sp. z o.o.


Szanowny Panie,

 

W odpowiedzi na Pana pytanie odnośnie przetargu na budowę lotniska w Białymstoku informujemy, co następuje.

W dniu 18.07.2017 r. Miasto Białystok ogłosiło przetarg na budowę lokalnego lotniska na Krywlanach w systemie „Zaprojektuj i Zbuduj". Zakres robót obejmuje budowę drogi startowej o wymiarach 1350 m na 30 m, o nawierzchni utwardzonej oraz drogi startowej o wymiarach 840 m na 160 m o nawierzchni trawiastej, płyty do zawracania samolotów, drogi kołowania oraz płyty postojowe. Powstanie także strefa lądowania skoczków spadochronowych oraz niezbędna infrastruktura techniczna wraz z oświetleniem. Oferty można składać do dnia 29.08.2017 r.

Przewiduje się, że roboty budowlane zakończone zostaną w 2018 r. Lotnisko będzie podzielone na dwie części: część północna z drogą startową trawiastą i z płytą postojową będzie o charakterze szkoleniowym, natomiast część południowa z drogą startową utwardzoną o charakterze komunikacyjnym.

Informujemy, że program funkcjonalno-użytkowy opracowany dla potrzeb przekształcenia lotniska Krywlany w lotnisko użytku publicznego o ograniczonej certyfikacji przewiduje lokalizację terminalu pasażerskiego. Jednak o jego budowie zdecyduje popyt na usługi lotnicze i związane z tym zapotrzebowanie na przewozy pasażerskie.

---

Adam Fularz

Wydawnictwo Merkuriusz Polski
"Wieczorna.pl" sp. z o.o.

 

Szanowny Panie,

 

W odpowiedzi na Pana pytanie odnośnie referendum lotniskowego na Podlasiu.

Jak już wielokrotnie informowaliśmy, organizacja regionalnych portów lotniczych jest zadaniem ustawowym i należy do kompetencji Samorządu Województwa.

Przypominamy że, na początku 2015 r. (jeszcze przed odbyciem referendum w 2017 r.) władze Białegostoku wspólnie z Aeroklubem Polskim podjęły działania zmierzające do przekształcenia istniejącego na Krywlanach lotniska użytku wyłącznego w lotnisko publiczne o ograniczonej certyfikacji.

Przedsięwzięcie to, w oparciu o decyzję środowiskową i opracowaną dokumentację ma na celu budowę pola wzlotów o nawierzchni utwardzonej wraz z niezbędną infrastrukturą techniczną z ewentualną możliwością rozwoju w przyszłości, poprzedzoną uzyskaniem stosownej certyfikacji wymaganej dla tego typu lotnisk.

Aktualnie trwają procedury uzyskiwania wymaganych decyzji, zgód i zezwoleń związanych z przystąpieniem do realizacji inwestycji.

Departament Strategii i Rozwoju
Urząd Miejski w Białymstoku
ul. Słonimska 1, 15 - 950 Białystok

__________________________________________________________________________

 

Merkuriusz  Polski

 

Agencja Prasowa. W Krakowie od 3 stycznia 1661 r.






Adam Fularz, manager Radiotelewizji

Prezes Zarządu, Wieczorna.pl SP. Z O. O.,ul. Dolina Zielona 24A,   65-154 Zielona Góra

Wydawnictwo Merkuriusz Polski
"Wieczorna.pl" sp. z o.o.
T +48604443623
F +442035142037
E adam.fularz@wieczorna.pl
Dolina Zielona 24a, PL 65-154 Zielona Góra
KRS 0000416514, NIP 9731008676, REGON 081032764

AGENCJA PRASOWA MERKURIUSZ POLSKI- Wieści i treści od 3 stycznia 1661 

Informuję rozmówcę o przysługującym mu prawie do autoryzacji wypowiedzi udzielonych naszej agencji. Aby skorzystać z prawa, rozmówca niezwłocznie po udzieleniu wypowiedzi dla AP Merkuriusz Polski musi oznajmić że skorzysta z tego prawa. Czas na autoryzację wynosi 6 godzin od otrzymania przez rozmówcę zapisu jego słów.


TEKSTY

Każdego dnia Agencja Merkuriusz udostępnia kilka materiałów prasowych ze wszystkich regionów Polski. Dotyczą one najważniejszych wydarzeń w skali kraju, różnych dziedzin życia. Stanowi źródło informacji dla redakcji prasowych.

ZDJĘCIA

Na zamówienie abonenta udostępniamy serwis fotograficzny. Korzystają z niego serwisy internetowe i redakcje prasowe.

WIDEO

Na zamówienie abonenta udostępniamy serwis video. Korzystają z niego stacje telewizyjne.

Komentarze