Wniosek do Zarządu Województwa Podlaskiego o Utworzenie Podlaskich Linii Lotniczych i Rozbudowę Infrastruktury Lotniczej Regionu
1. Wprowadzenie – Rola Lotnictwa Regionalnego dla Podlasia
Szanowni Państwo,
Jako osoba z zachodniej Polski muszę poświęcić nawet 11 godzin na dojazd do Suwałk. Nie rozumiem w związku z tym Państwa odmownych odpowiedzi na moje propozycje naprawy podlaskich lotnisk. Podlaskie to województwo o znaczącym potencjale gospodarczym i turystycznym, jednak zupełny brak odpowiedniej infrastruktury lotniczej ogranicza jego rozwój. W związku z tym zwracam się z wnioskiem o stworzenie systemu regionalnych połączeń lotniczych w ramach Podlaskich Linii Lotniczych oraz modernizację istniejących lotnisk w Białymstoku i Suwałkach.
Jako osoba z zachodniej Polski muszę poświęcić nawet 11 godzin na dojazd do Suwałk. Nie rozumiem w związku z tym Państwa odmownych odpowiedzi na moje propozycje naprawy podlaskich lotnisk. Podlaskie to województwo o znaczącym potencjale gospodarczym i turystycznym, jednak zupełny brak odpowiedniej infrastruktury lotniczej ogranicza jego rozwój. W związku z tym zwracam się z wnioskiem o stworzenie systemu regionalnych połączeń lotniczych w ramach Podlaskich Linii Lotniczych oraz modernizację istniejących lotnisk w Białymstoku i Suwałkach.
Podlaskie nie posiada obecnie regularnych połączeń lotniczych, co w znaczny sposób utrudnia dostęp do regionu zarówno dla inwestorów, jak i turystów. Wiele krajów Unii Europejskiej skutecznie wdrożyło systemy regionalnych linii lotniczych, które integrują lokalne porty lotnicze z głównymi węzłami komunikacyjnymi kraju i Europy. Analogiczny model mógłby zostać wdrożony w Podlaskiem, korzystając z dobrych praktyk np. z Niemiec (Rhein-Neckar Air) czy Francji.
2. Cel i Zakres Projektu – Koncepcja Podlaskich Linii Lotniczych
Celem projektu jest: ✅ Poprawa dostępności transportowej województwa poprzez rozwój infrastruktury lotniczej.
✅ Wprowadzenie połączeń lotniczych Białystok – Warszawa oraz Białystok – Ryga jako priorytetowych.
✅ Wykorzystanie lotniska w Suwałkach jako lotniska wspomagającego dla regionu północnego Podlasia oraz Litwy Środkowej.
✅ Rozwój sektora turystycznego i gospodarczego poprzez szybkie połączenia lotnicze z kluczowymi miastami Polski i Europy.
✅ Stworzenie regionalnej linii lotniczej opartej na modelu „wirtualnej linii lotniczej” w oparciu o współpracę z przewoźnikami takimi jak LOT, AirBaltic, SprintAir czy Ryanair.
✅ Wprowadzenie połączeń lotniczych Białystok – Warszawa oraz Białystok – Ryga jako priorytetowych.
✅ Wykorzystanie lotniska w Suwałkach jako lotniska wspomagającego dla regionu północnego Podlasia oraz Litwy Środkowej.
✅ Rozwój sektora turystycznego i gospodarczego poprzez szybkie połączenia lotnicze z kluczowymi miastami Polski i Europy.
✅ Stworzenie regionalnej linii lotniczej opartej na modelu „wirtualnej linii lotniczej” w oparciu o współpracę z przewoźnikami takimi jak LOT, AirBaltic, SprintAir czy Ryanair.
Docelowe trasy lotnicze w ramach Podlaskich Linii Lotniczych:
✈ Białystok – Warszawa – Białystok (przesiadka na loty międzynarodowe)
✈ Białystok – Ryga – Białystok (hub AirBaltic, umożliwiający połączenia do Skandynawii)
✈ Suwałki – Białystok – Warszawa – Białystok – Suwałki
✈ Białystok – Ryga – Białystok (hub AirBaltic, umożliwiający połączenia do Skandynawii)
✈ Suwałki – Białystok – Warszawa – Białystok – Suwałki
✈ Sezonowe połączenia z Suwałk do Gdańska, Wrocławia i Krakowa przez Białystok
Podlaskie Linie Lotnicze mogłyby zostać powołane na zasadzie wirtualnego przewoźnika – model stosowany w wielu regionach Europy, w którym samorząd zamawia usługi przewozowe od operatora (np. LOT, SprintAir czy Ryanair), lecz posiada pełną kontrolę nad siatką połączeń.
3. Potencjał Lotnisk w Województwie Podlaskim
A) Lotnisko Białystok-Krywlany
Obecnie lotnisko Krywlany jest modernizowane, jednak jego pas startowy jest za krótki dla większych samolotów pasażerskich. Zalecane jest jego wydłużenie do 1550–1700 metrów, co umożliwiłoby obsługę samolotów regionalnych takich jak Embraer E-190 czy Bombardier Q400.
🚧 Proponowane inwestycje: ✔ Wydłużenie pasa startowego do 1700 metrów.
✔ Budowa niewielkiego terminala pasażerskiego o przepustowości ok. 50-100 tys. pasażerów rocznie.
✔ Instalacja systemu naprowadzania ILS/DME umożliwiającego operacje w trudnych warunkach pogodowych.
✔ Budowa niewielkiego terminala pasażerskiego o przepustowości ok. 50-100 tys. pasażerów rocznie.
✔ Instalacja systemu naprowadzania ILS/DME umożliwiającego operacje w trudnych warunkach pogodowych.
B) Lotnisko Suwałki
Lotnisko w Suwałkach ma potencjał, aby obsługiwać połączenia regionalne. Obecny pas startowy o długości 1320 metrów pozwala na przyjmowanie małych samolotów typu Saab 340 lub ATR 42, lecz jego wydłużenie do 1550 metrów umożliwiłoby obsługę większych maszyn. Wymaga to budowy wiaduktu nad obwodnica, którą celowo zbudowano w wykopie, by umożliwić rozbudowę pasa startowego.
🚧 Proponowane inwestycje: ✔ Wydłużenie pasa startowego do 1550 metrów.
✔ Budowa niewielkiego terminala pasażerskiego dla operacji krajowych i sezonowych.
✔ Instalacja podstawowych systemów nawigacyjnych.
✔ Budowa niewielkiego terminala pasażerskiego dla operacji krajowych i sezonowych.
✔ Instalacja podstawowych systemów nawigacyjnych.
4. Możliwi Partnerzy Biznesowi
✈ PLL LOT – możliwość utworzenia tras Białystok–Warszawa i Białystok–Gdańsk jako połączeń krajowych LOT.
✈ AirBaltic – integracja z hubem w Rydze, umożliwiająca podróże do Skandynawii i Europy Zachodniej.
✈ SprintAir – przewoźnik regionalny posiadający flotę Saab 340, idealną dla lotnisk o krótkich pasach startowych.
✈ Ryanair / Wizz Air – uruchomienie połączeń sezonowych, np. Suwałki–Kraków czy Białystok–Oslo.
✈ AirBaltic – integracja z hubem w Rydze, umożliwiająca podróże do Skandynawii i Europy Zachodniej.
✈ SprintAir – przewoźnik regionalny posiadający flotę Saab 340, idealną dla lotnisk o krótkich pasach startowych.
✈ Ryanair / Wizz Air – uruchomienie połączeń sezonowych, np. Suwałki–Kraków czy Białystok–Oslo.
5. Szacowane Koszty i Źródła Finansowania
✅ Rozbudowa lotniska Krywlany – koszt 15–20 mln PLN (rozłożone na kilka lat).
✅ Rozbudowa lotniska w Suwałkach – koszt 10–15 mln PLN.
✅ Dotacje do początkowego okresu działania Podlaskich Linii Lotniczych – ok. 3–5 mln PLN rocznie przez pierwsze 3 lata.
✅ Rozbudowa lotniska w Suwałkach – koszt 10–15 mln PLN.
✅ Dotacje do początkowego okresu działania Podlaskich Linii Lotniczych – ok. 3–5 mln PLN rocznie przez pierwsze 3 lata.
📌 Możliwe źródła finansowania:
🔹 Fundusze UE na rozwój infrastruktury transportowej (m.in. CEF, Fundusz Spójności).
🔹 Budżet województwa i samorządów lokalnych.
🔹 Partnerstwo publiczno-prywatne (np. współpraca z LOT lub AirBaltic).
🔹 Fundusze UE na rozwój infrastruktury transportowej (m.in. CEF, Fundusz Spójności).
🔹 Budżet województwa i samorządów lokalnych.
🔹 Partnerstwo publiczno-prywatne (np. współpraca z LOT lub AirBaltic).
6. Potencjalne Korzyści dla Województwa Podlaskiego
✅ Skrócenie czasu podróży do kluczowych miast Polski i Europy.
✅ Wzrost atrakcyjności inwestycyjnej regionu dzięki lepszemu skomunikowaniu z Warszawą i Rygą.
✅ Rozwój turystyki poprzez ułatwienie dojazdu do Białowieży, Augustowa czy Suwalszczyzny.
✅ Zwiększenie zatrudnienia w regionie w sektorze transportu, logistyki i turystyki.
✅ Rozwój nowych połączeń lotniczych w kolejnych latach, w tym rejsów międzynarodowych.
✅ Wzrost atrakcyjności inwestycyjnej regionu dzięki lepszemu skomunikowaniu z Warszawą i Rygą.
✅ Rozwój turystyki poprzez ułatwienie dojazdu do Białowieży, Augustowa czy Suwalszczyzny.
✅ Zwiększenie zatrudnienia w regionie w sektorze transportu, logistyki i turystyki.
✅ Rozwój nowych połączeń lotniczych w kolejnych latach, w tym rejsów międzynarodowych.
7. Wnioski i Rekomendacje
🚀 Podlaskie Linie Lotnicze mogą powstać w modelu „wirtualnego przewoźnika” przy współpracy z LOT lub AirBaltic.
🚀 Rozbudowa lotnisk w Białymstoku i Suwałkach jest kluczowa dla realizacji projektu.
🚀 Urząd Marszałkowski powinien podjąć dialog z przewoźnikami lotniczymi w sprawie potencjalnej współpracy.
🚀 Władze województwa powinny zainwestować w badania rynku lotniczego oraz przygotowanie wniosku o finansowanie z UE.
🚀 Rozbudowa lotnisk w Białymstoku i Suwałkach jest kluczowa dla realizacji projektu.
🚀 Urząd Marszałkowski powinien podjąć dialog z przewoźnikami lotniczymi w sprawie potencjalnej współpracy.
🚀 Władze województwa powinny zainwestować w badania rynku lotniczego oraz przygotowanie wniosku o finansowanie z UE.
📢 Wnoszę o rozważenie niniejszej propozycji oraz rozpoczęcie konsultacji społecznych i biznesowych w zakresie utworzenia Podlaskich Linii Lotniczych.
Z poważaniem,
Adam Fularz
Białostocka24
Adam Fularz
Białostocka24
Dol. Ziel. 24a
65-154 Ziel.Góra
Komentarze
Prześlij komentarz