UMWP odpowiada na zarzuty w sprawie zapaści kolei

 Dzień dobry

 

Zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 5 organizowanie publicznego transportu zbiorowego w zakresie wojewódzkich przewozów pasażerskich zdefiniowanych w art. 4 ust. 1 pkt 25 ustawy z dnia 16 grudnia 2010 r. o publicznym transporcie zbiorowym (Dz. U. z 2023 r. poz. 2778 z późn. zm.), jest zadaniem własnym województwa. Obowiązkiem samorządu województwa jest zachowanie ciągłości wykonywania usług przewozu osób transportem kolejowym, co wymagało zawarcia umowy na kolejny okres z przewoźnikiem kolejowym - operatorem.

W związku z powyższym w celu zapewnienia konkurencyjnej procedury wyboru operatora przewozów kolejowych w dniu 25 września 2023 r. zostało wszczęte postępowanie przetargowe na świadczenie usług publicznych w zakresie wojewódzkich kolejowych przewozów pasażerskich w latach 2025-2029.  W ramach postępowania wpłynęły dwie oferty potencjalnych Wykonawców. Obie złożone oferty znacznie przekraczały kwotę zaplanowaną na realizację zadania przez tut. Urząd. W związku z tym i w oparciu o zapisy zawarte w ogłoszeniu postępowanie zostało unieważnione.

Kolejne postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego na świadczenie usług publicznych w zakresie wojewódzkich kolejowych przewozów pasażerskich zostało wszczęte w dniu 5 lutego 2024 r., tym razem w trybie przetargu nieograniczonego.  W ramach postępowania wpłynęło odwołanie potencjalnego Wykonawcy do Krajowej Izby Odwoławczej, która nakazała oznaczenie terminu świadczenia usług następującego przynajmniej 12 miesięcy od podpisania umowy, wskazując, że okres mobilizacji przewoźnika do świadczenia usługi nie może być krótszy niż 12 miesięcy – nowy operator nie będzie w stanie przygotować się do świadczenia usługi i postępowanie będzie niekonkurencyjne. Orzeczenie to wywołało zakłócenie w kontynuowaniu kolejowych przewozów pasażerskich powodując, że województwo na rok 2025 nie miałoby operatora do świadczenia kolejowych usług publicznych na obszarze województwa podlaskiego. W związku z powyższym konieczne było dokonanie wyboru przewoźnika w oparciu o art. 22 ust. 1 pkt 4 ustawy o publicznym transporcie zbiorowym, który stanowi, że w przypadku wystąpienia zakłócenia w świadczeniu usług w zakresie publicznego transportu zbiorowego lub bezpośrednie ryzyko powstania takiej sytuacji zarówno z przyczyn zależnych, jak i niezależnych od operatora, o ile nie można zachować terminów określonych dla innych trybów zawarcia umowy o świadczenie publicznego transportu zbiorowego, o których mowa w art. 19 ust. 1 pkt 1. Na tej podstawie zostały przeprowadzone negocjacje z operatorem POLREGIO S.A. oraz wydłużono okres obowiązywania umowy nr DIT-II.8060.18.2020 do 31 grudnia 2025 r.

Konkurencyjne postępowanie przetargowe zostało rozstrzygnięte w dniu 14 października 2024 r. i wybrano ofertę Wykonawcy, który otrzymał najwyższą liczbę punktów zgodnie z obowiązującymi kryteriami wyboru oferty. Na tej podstawie w dniu 21 listopada 2024 r. została zawarta Umowa nr DIT-IX.8060.40.2024 o świadczenie usług publicznych w zakresie kolejowych przewozów pasażerskich pomiędzy Województwem Podlaskim a POLREGIO S.A., która będzie obowiązywała w okresie od 1 stycznia 2026 r. do 31 grudnia 2030 r. Należy nadmienić, że był to jedyny przewoźnik, który z uwagi realizacji usługi w 2024 roku był w stanie świadczyć tą usługę bez przygotowania.

Obecna sytuacja przewozowa na terenie województwa spowodowana jest koniecznością wykonania przeglądów i napraw powypadkowych, dotyczy to 5 pojazdów, które wymagają długoterminowych napraw i nie mogą być wykorzystywane do przewozów. Zgodnie z postanowieniami umowy przewoźnik zobowiązany jest do uzupełnienia brakującego taboru, co w miarę możliwości dokonuje lub uruchamia zastępczą komunikację autobusową.

                Należy również mieć na uwadze, iż na rynku nie ma alternatywnych przewoźników, którzy mogliby i posiadają zasoby, by realizować przewozy kolejowe na terenie województwa podlaskiego bez uprzedniego przygotowania. Świadczy o tym również to, że w prowadzonych postępowaniach otwartych dla wszystkich przewoźników brało udział tylko dwóch potencjalnych Wykonawców oraz na wniosek jednego z nich termin mobilizacji został określony na co najmniej 12 miesięcy przed rozpoczęciem świadczenia usług co dowodzi, że nowy przewoźnik kolejowy bez odpowiedniego przygotowania nie jest w stanie realizować przewozów kolejowych z dnia na dzień, a proponowane przez Pana natychmiastowe rozwiązanie umowy może doprowadzić do paraliżu procesu przewozowego na terenie województwa podlaskiego.

 

 

 

Z poważaniem

_____________________________________

Barbara Likowska-Matys

Zastępca Dyrektora

Departamentu Polityki Informacyjnej

Pismo redakcji: Dotyczy: Nieprawidłowości w przetargu na obsługę przewozów kolejowych oraz nagminne naruszenia warunków umowy przez Polregio Szanowni Państwo, Redakcja Bialostocka.pl zwraca się z żądaniem natychmiastowego podjęcia działań w związku z jawnym oszustwem przetargowym oraz dramatycznym pogorszeniem jakości świadczonych usług przewozowych na terenie województwa podlaskiego. Władze województwa świadomie doprowadziły do sytuacji, w której usługi transportowe zostały powierzone przewoźnikowi, który nie jest w stanie wywiązać się z podpisanej umowy
Nieprawidłowości w przetargu
Z materiałów dostępnych publicznie wynika, że pierwszy przetarg na realizację przewozów w województwie podlaskim został unieważniony, mimo że prywatny przewoźnik Arriva zaoferował niższą cenę (439,8 mln zł wobec 498,5 mln zł oferowanych przez Polregio). Następnie ogłoszono drugi przetarg, w którym Arriva podniosła swoją ofertę o zaledwie 4 mln zł (443,9 mln zł), podczas gdy Polregio obniżyło cenę w sposób całkowicie nieproporcjonalny – aż o 118,7 mln zł (do kwoty 379,8 mln zł).
Tego rodzaju manipulacje przetargowe mogą wskazywać na ustawienie postępowania pod konkretnego wykonawcę. Wszystko to odbyło się przy pełnej aprobacie Urzędu Marszałkowskiego, którego przedstawiciele publicznie zapewniali o „zabezpieczeniu mieszkańców pod kątem przewozów”, mimo że już w momencie podpisania umowy wiadomo było, że Polregio nie jest w stanie realnie zrealizować wszystkich kursów.
Katastrofalny stan realizacji przewozów
Podpisana w listopadzie 2024 r. umowa między województwem podlaskim a Polregio miała zapewnić stabilność i rozwój transportu kolejowego, a tymczasem skutkiem tej decyzji jest pogrążenie mieszkańców regionu w jeszcze większym wykluczeniu komunikacyjnym.
Nagminne są przypadki:
  • masowych odwołań pociągów (aż 25% kursów odwołanych w jednym dniu, np. 13 lutego 2025 r.),
  • opóźnień sięgających kilkudziesięciu minut spowodowanych oczekiwaniem na szynobusy z innych tras,
  • braku realizacji połączeń między kluczowymi miastami regionu – np. na trasach Białystok – Bielsk Podlaski – Hajnówka, Bielsk Podlaski – Czeremcha czy Hajnówka – Czeremcha,
  • porażki reaktywacji trasy Białystok – Ostrołęka, gdzie pociągi kursują nieregularnie i często nie realizują połączeń zgodnie z rozkładem.
Stan ten jest karygodny i pokazuje skrajną nieodpowiedzialność samorządu wojewódzkiego. W sytuacji, gdy podróżni nie mogą liczyć na stabilne połączenia kolejowe, region zostaje jeszcze bardziej odcięty od możliwości rozwoju, a jego mieszkańcy zmuszeni są do korzystania z alternatywnych, droższych i mniej ekologicznych środków transportu.
Wzywamy do podjęcia natychmiastowych działań
W związku z powyższymi faktami, redakcja Bialostocka.pl żąda:
  1. Publicznego ujawnienia wszystkich dokumentów i korespondencji związanej z unieważnieniem pierwszego przetargu oraz decyzjami dotyczącymi drugiego przetargu.
  2. Natychmiastowego podjęcia działań zmierzających do poprawy jakości przewozów, w tym ukarania Polregio za nienależyte wykonanie umowy.
  3. Wypowiedzenia umowy z Polregio, jeśli nie zostaną spełnione warunki zapewniające pełną realizację przewozów.
  4. Rozpoczęcia rozmów z innymi przewoźnikami, w tym Arrivą oraz samorządowymi Kolejami Mazowieckimi i Kolejami LG Link, w celu przejęcia części tras przez bardziej rzetelnych operatorów.
Kroki prawne, które podejmiemy w przypadku braku reakcji
Jeśli w ciągu 14 dni od otrzymania niniejszego pisma nie zostaną podjęte konkretne kroki naprawcze, redakcja Bialostocka.pl skieruje sprawę do prokuratury oraz Centralnego Biura Antykorupcyjnego w celu zbadania:
  • nieprawidłowości w postępowaniu przetargowym i możliwego ustawienia przetargu pod Polregio,
  • świadomego zawarcia umowy z podmiotem, który nie był w stanie jej zrealizować,
  • działań na szkodę mieszkańców województwa, poprzez uniemożliwienie im dostępu do stabilnego transportu publicznego,
  • niedopełnienia obowiązków przez urzędników nadzorujących procedury przetargowe i nadzór nad jakością usług przewozowych.
Nie możemy pozwolić, aby mieszkańcy Podlasia byli zakładnikami złych decyzji urzędników i niekompetencji przewoźnika. Oczekujemy natychmiastowej reakcji i podjęcia realnych działań naprawczych.
Z poważaniem,
Adam Fularz
Redakcja Bialostocka.pl

Komentarze